Mūzikas Saule ir žurnāls par mūziku latviešu valodā

19. MAR Komentēt

POZITĪVĀ PIEKTDIENA

Koncerts “Roberts Šūmanis un Klāra Šūmane” XVIII Liepājas pianisma zvaigžņu festivālā 12. martā Liepājas teātrī. Piedalās pianisti Peters Rēzels (Vācija), Dorela Golana (Izraēla), Aleksandrs Palejs (ASV), Liepājas simfoniskais orķestris, diriģents Atvars Lakstīgala, koncertu vada Orests Silabriedis “Mūzikas Saule"

Artūrs Kupjanskis, mūziķis
 
Vērtējums * * * * *

Festivāla trešais koncertvakars bija veltīts Robertam un Klārai Šūmanei. Vakara gaitā, pirms pianistu uznācieniem, noderīgu un izklaidējoši izglītojošu informāciju klausītājiem sniedza koncerta vadītājs Orests Silabriedis. Tas bija kas vairāk par programmas pieteikšanu – ar savu nopietnības un reizē asprātības devu. Papildus informācijas pieplūde ir milzīgs pluss, lai klausītāji adekvātāk spētu uztvert skaņdarbus. Ne jau visi spēj atcerēties mūzikas vēstures niansētās un interesantās detaļas.

Koncertu atklāja Peters Rēzels (Vācija) ar R. Šūmaņa Humoresku Sibemol mažorā op. 20, un Arabesku Do mažorā op.18. Mūzika aizpludināja domas citā dimensijā. Ik pa brīdim piefiksēju kādu sarežģītāku sekvenci, taču kopumā abi skaņdarbi aizskrēja kā nemanīti (labā nozīmē). Pēc mirkļa jau uz skatuves kāpa orķestris un P. Rēzels varēja atskaņot R. Šūmaņa Introduction and Allegro Appasionato klavierēm un orķestrim Sol mažorā op. 92. Gribēju saņemties un mazliet tomēr paklausīties mūziku objektīvi ar prātu, bet mūzika atkal paņēma prom manas domas. Orķestrī saklausīju savstarpēji pilnīgu sapratni, bet tā diemžēl neturpinājās visa vakara garumā.

Koncerta turpinājumā izskanēja divi klavierkoncerti la minorā. Priekšroka dāmām. Vispirms Klāras Šūmanes septīto opusu klausītājiem piedāvāja brīnišķīga pianiste ar muzikālu vārdu Dorela Golana (Izraēla). Kopumā mūzika pietiekoši sarežģīta, lai tādu spētu sakomponēt padsmit gadu vecumā. Šajā darbā ar klavierēm reizēm “sarunājās” čells Larisas Strēlitas-Strēles personā. D. Golana bija daudznozīmīgi spilgta. Gara sarkana kleita, precīzi un aktīvi pasniegta mūzika – ar to pietika, lai saprastu, ka atrodies koncertā, nevis labā mēģinājumā. Manuprāt, ir ļoti atbilstoši, ka sievietes komponētu darbu atskaņo sieviete, jo uzreiz zināmu daļu priekšnesuma var asociēt ar pašu komponisti. Citiem vārdiem sakot – zālē bija nedaudz jūtama Klāras klātbūtne. Aizvien biežāk piefiksēju nepilnības orķestra saspēlē. Lai gan samērā neilgu laiku pie Liepājas simfoniskā orķestra diriģenta pults stājies Atvars Lakstīgala, ne viņa vaina šajā gadījumā būtu apspriežama. Drīzāk orķestra mākslinieki vēl katrs pa savam interpretē “punkta” atrašanās vietu diriģenta žestā, līdz ar to veidojās neskaidri tutti noslēgumi uz takts pirmā mājiena. Šo kaiti laiks izārstēs, un esmu pārliecināts, ka viss būs kārtībā. Pēc ilgiem aplausiem D. Golana dāvināja klausītājiem interesantu variāciju par V. A. Mocarta “Turku maršu”. Tajā visvairāk izmainīts ritms ar visai neierastām sinkopēm un punktējumu.

Visa vakara gaitā zālē tika uzkrāta pozitīvā enerģija. Lai to pavisam atbrīvotu, uz skatuves kāpa Aleksandrs Palejs (ASV) – kā vienmēr ar smaidu sejā, gatavs atpiņķerēt jebkuru sapinušos klavieru taustiņu – ar pienācīgu attieksmi un ķermeņa žestu. R. Šūmaņa op. 54. izskanēja tik pacilājoši, ka publika lūdza pat divas piedevas. Un saņēma. Kopējā muzikālo dāvanu bilance šajā vakarā – četri skaņdarbi no trīs pianistiem. Ar ovācijām pavadījuši meistarīgo A. Paleju, klausītāji smaidot devās uz garderobi. Steiga netika atmesta, toties izzuda tradicionāli sarauktās rūpju pieres.

Vajadzētu vairāk šādas uzbūves tipa koncertus. Kā jau iepriekš minēju, cilvēkiem patīk justies svaigi informētiem par apkārt notiekošo (ne vienmēr zālē sēž pacietīgi programmiņas lasītāji). Vēl tikai pieminēšu, ka vismaz Liepājā par veselu intrigu pārvērties orķestra administrācijas un diriģentu maiņas jautājums Pianisma zvaigžņu festivālā. Vai festivālu bija jāaizvada iepriekšējai administrācijas komandai kopā ar diriģentu Imantu Resni, vai arī jaunizveidotajam sastāvam? Par to raksta avīzēs, par to runā tramvajā, uz ielas un droši vien arī mājās. Varētu jau visādi filosofēt par ētisko pusi, taču notikušo atpakaļ nepagriezt. Kā klausītājs esmu apmierināts. Pilngadība nosvinēta, ilgu mūžu festivālam!

 

 

Vārds: E-pasts
Komentārs:
Uz sākumu